inesiska paleoantropologer har äntligern lyckats lösa gåtan med de kraniefynd som gjorts där. På basen av der genetiska resultaten har senior professorn vid Natural History Museum i London föreslagit att det även i Asien skulle finnas en mänsklig evolutionär linje. Fynd i Dali och Jinniushan pekar på en lång, parallell utvecklingsgång i Östasien. Ett kranium från Harbin i norra Kina visar att linjen kunde nå samma hjärnvolym och tekniska potential som vår egen ras. Ett mtDNA-fynd från en tand slog slutgiltigt fast att Harbinskallen tillhörde de gåtfulla denisoverna. Det öppnar för en större fråga, nämligen om inte denna asiatiska linje även lämnat efter sig ett kulturellt arv. Var finns då lämningarna?
Enligt Stringer skulle det har funnits tre olika mänskliga raser eller linjer som de försiktiga numera säger. Det skulle ha varit för ungfär 150 000 år sedan:
- Homo sapiens sapiens i Afrika;
- Homo sapiens neaderthalensis i västra Eurasien;
- Homo sapiens denisovans i Ostasien.
Ingen vet hur långt Homo erectus hunnit i sin språkutveckling, men sannolikt är att när hon övergick till Homo heidelbergensis, eller som man numera tydligen bör säga ”arkaiska Homo sapiens sapiens”, så hade hon en fullt eller åtminstone nästan fullt utvecklad talapparat. Vad det nu gällde för henne i fortsättningen var att skapa alla de ord som människan skulle komma att behöva. Av den franska filosofen André Lévy-Bruhl kan vi förstå att det tidigaste språket hade hade enbart ord som beskrev aspekter på fenomen och föremål, allmänord saknades. Även neandertalarnas och denisovernas språk skulle ha varit aspektbeskrivande, viket i bådas fall gav upphov till monstruöst stora ordförråd.
Att sedan den afrikanska Homo sapiens kom att slå ut neandertalare och denisover både genetiskt och språkligt har att göra med att de tidiga, moderna afrikanarna låg hela tiden tekniskt i spetsen och att de moderniserade sitt språk så att de hade fler allmänord och därmed ett mindre ordförråd. Men både neandertalarna och denisoverna tycks ha utvecklat en annorlunda och troligen rikare andlig värld, alltså föreställningar som byggde på aspektbeskrivningar och som därmed tycktes förklara mera av verkligheten än vad de moderna afrikanarna hade mäktat.
Det lilla vi vet om de moderna afrikanarnas föreställningsvärld bygger på fynden i Blombosgrottan, som är 70 000 år gamla. De föreställde sig en värld i två våningar, himmel och jord, som styrdes av ödet. De moderna afrikanare som hittade till Europa för ungefär 45 000 år sedan hade även föreställnignar om en fruktbarhetsgivande ande, som de gestaltade i form av vulvabilder som de ristade på klippväggar.
Men sedan kom dessa invandrare i kontakt med neandertalare i Spanien. Den neandertalstam som levde där hade bevisligen börjat utföra grottmålningar för ungefär 70 000 år sedan. Från dem fick de invandrade moderna afrikanarna impulser som gjorde att de nu började dyrka fruktbarhetsanden med grottmålningar och lärde sig därtill att det fanns en underjord. Föreställningen att världen är uppbyggd av tre våningar – himmel, jord och underjord – uppstod där.
Det är mycket möjligt att denisoverna i Kina hade lärt sig använda bambu till det mesta i livet. Det kan vara förklaringen till att så lite stenverktyg har hittats lämande av dem. Därtill är det troligt att när de moderna afrikanarna nådde södra Kina för ungefär 40 000 år sedan tog de över den mångsidiga användningen av bambu, ty vid deras ankomst upphör också lämningarna av deras mer avancerade stenverktyg. Vad mera av denisoverans kultur tog de moderna afrikanarna i Kina över? Det ska vi försöka undersöka i denna studie.