Historiens Fenix
webbsajt för historia och kultur

Du är här >> Livsåskådning >> Filosofi
Publicerad: 2025-10-07

Moses Hess – den första sionisten
Vad skulle han mena om Netanyahus Israel?

Ett debattinlägg av Charles Taubert

Moses Hess
Foto av Moses Hess någon gång mot slutet av hans liv. Bild Wikipedia.

Moses Hess (1812-1875) står i en sällsynt korsning: tysk-judisk intellektuell, tidig socialist, senare sionist i nationell mening. Han rörde sig kring Marx och Engels men fann till sist sin egen axel i Rom och Jerusalem (1862). Boken är kort; resonansen blev lång. Den föreslår att judarna inte endast är ett samfund av tro utan ett folk, och att deras frigörelse kräver återvändande till det land som minnet bär. Men den nation han föreställer sig är inte en stat i snäv mening; det är en socialt rättvis gemenskap, grundad i arbete och jämlikhet, inte i överhöghet.


Hess tes i tre led

Först: nationaliteten. I en tid av italienskt och tyskt enande menade Hess att judarna, liksom andra folk, äger rätt att träda fram som politiskt subjekt. Assimilationen kunde ge rättigheter; den gav sällan hemvist.

Sedan: det sociala. Det återvunna landet bör inte bli ett jordägarnas eller köpmännens välde, utan ett samhälle där arbete och jämlikhet bär ordningen; man anar en tidig kontur av vad som senare blev arbetarsionismens praktik – kooperativ, fack, kollektiva bruk.

Till sist: moralen. Hess skriver utan sentimentalitet men med en äldre profetisk ton: syftet är inte dominans, utan att återställa värdighet genom arbete och rättsordning; det nationella uppdraget binds till ett etiskt krav.

Frågan som inte lämnar oss: vad skulle Hess säga i dag?

Att tala för de döda är vanskligt; ändå går det att ställa honom inför tre prövningspunkter – och låta hans egna premisser bära svaret.

Staten och den sociala frågan

Hess' nationella projekt är socialt färgat. Han tänker sig att ett folk blir till på nytt genom arbete och jämlik ordning, inte genom att samlas kring maktens symboler. Det är därför sannolikt att han skulle se med viss oro på en utveckling där de kooperativa institutionerna försvagats, där klyftorna vuxit och där stat-marknad-säkerhet blivit den faktiska triangel som bär samhällslivet. En stat som är stark i vapen men svag i social tillit riskerar, i hans språk, att mista sitt uppdrag. En ordning som pressar minoriteters civila rätt - judiska eller icke-judiska - vore för honom ett fel i roten.

Nationalitet och territorium

Hess tänker nationalitet i europeisk 1800-talsmening: ett folk återvänder och planterar sig genom arbete; landet "löser in" människan och människan landet. Men han bygger inte på fördrivning som metod, och han skriver före den moderna kolonialismens sena former. Därför skulle han sannolikt kräva att nationaliteten uttrycks under rättsstatens disciplin: ingen återlösning utan rätt till den Andre. Ett permanent undantagstillstånd, där civila rättigheter kringskärs i namn av säkerhet, skulle i Hess' ram te sig som ett missbruk av nationaliteten.

Religion, staten och våldets mått

Hess var inte teokrat; han rör sig i en sekulär statlig horisont även när han talar om folkets historiska uppdrag. Därför skulle han se med skepsis på klerikal inblandning i lagstiftning och territoriell politik. Våldets mått – om än oundvikligt i försvar – måste enligt hans sociala ethos hållas under lag och berättigande. Att sanktionera godtycke eller kollektiv bestraffning, öppet eller täckt, skulle bryta den moraliska konvergens han sökte mellan arbete, rätt och nation.

Netanyahu som prövosten

Netayahu
Officiellt porträtt av Benjamin Netayahu. Han har varit premärminster i Isael i nägot över 18 år. Jämför med Tage Erlander som satt i 23 år och Urho Kekkonen i 25 år. Foto by Avi Ohayon / Government Press Office of Israel, CC BY-SA 3.0.
B

enjamin Netanyahu har fört den revisionistiska linjen (Jabotinskys arv) in i statens centrum. Den betonar suveränitet, säkerhet och marknad, mindre kooperativ jämlikhet. Den söker strategisk kontroll över territorium och uppfattar rättsliga begränsningar som hinder när hotet definieras som existentiellt. Frågan är inte om Hess skulle godkänna denna politik i varje detalj; frågan är vilket mått han skulle använda.

Troligen detta:

Är arbetets värdighet och den sociala jämlikheten i växande eller reträtt?

Stärks rättsstaten eller ersätts den av undantagets praktik?

Uttrycks nationaliteten som förmåga att ta ansvar för både det egna och den Andre, eller som ren självbekräftelse?

Där svaren lutar åt klyftor, undantag och självbekräftelse skulle Hess, med sin tidiga sociala ton, svara nej. Där staten bär medborgarnas trygghet utan att åsidosätta lika rätt, skulle han sannolikt svara ja. Det ligger närmast till hands att säga att han skulle erkänna behovet av suveränitet men samtidigt kräva en återgång till ett socialt förankrat projekt, där ockupationens logik inte får vara norm och där lagens ram inte töjs efter dagen.

Vad gäller palestinierna?

Här saknar vi Hess explicit moderna språk. Men hans treledade axel räcker långt: folk, social rätt, moralisk ram. Översatt: ett judiskt hemland kan inte i längden legitimeras genom att förneka ett annat folks rätt; nationalitetens ethos nöts då ned i sin egen källa. Man kan försvara sig; man får inte göra undentagstillståndet till samhällsform. Den ”lösning” som låter ett folk leva i rättsligt skuggläge är i hans ram ett felsteg – inte för att den är taktiskt oklok, utan därför att den moraliskt förtorkar det som skulle återlösas.

Det mest Hessiska man kan fråga i vår tid är kanske inte vad som är möjligt, utan varför man lever i just denna form av nöd. Om nödens retorik blir ständig, när krigsår följer på krigsår och undantag på undantag, förvandlas nationalitetens löfte till arbetets förlägenhet: man arbetar inte längre på landet för att bebo det tillsammans, man arbetar mot den Andre för att överleva dagen. Det är motsatsen till den cirkel av arbete-rätt-hemvist som Hess tecknade.