atufisk kallas en arkeologisk kultur som härskade i Palestina och Jordanien under 4 650 år: från 15 000–10 350 före nuet (Grosman 2013). Kulturen har sitt namn av en uttorkad flodfåra, Wadi an-Natuf, där det fanns en grotta, Shuqba, med de första fynden. Grottan grävdes ut av en av den brittiska arkeologins främsta kvinnliga pionjärer, Dorothy Garrod (1892-1968). Hon hade turen att från början göra uppmärksammade fynd under sina utgrävningar. Hon blev också Englands första kvinnliga professor i arkeologi. Namnförslaget natufier kom även från henne år 1928.
I natufiernas kultur ingick en dyrkan av förfäderna. Den avlidnes skalle preparerades och kläddes sedan över med gips på vilket målades den avlidnes drag. Detta huvud är delvis restaurerat. Det påträffades vid den engelska arkeologen Katleen Kenyons utgrävningar 1952-1967 i världens äldsta stad, Gamla Jeriko vid Jordanstranden i Palestina.
Den kanske mest spektakulära av natufiernas bosättningar var kullen Tell es-Sultan, mera känd som Gamla Jeriko. Den grävdes för första gången ut av den engelska arkeologen John Garstang (1876-1956) åren 1930-36. Nästa utgrävning av kullen gjordes 1952-58 av hans kollega och landsmaninna Katleen Kenyon (1906-78). Samtidigt har israeliska arkeologer, inte minst Ofer Bar-Yosef, systematiskt undersökt närmare 200 natufiska grottor och boplatser. De mest framträdande fyndplatserna är Ain Mallaha (Eynan), El-Wad, Netiv Hagdud, Ein Gev, Hayonim, Nahal Oren, Salibiya I m fl. Långsamt har framträtt en bild av en unik och banbrytande kultur. Den kunde faktiskt kallas alla kulturers moder, åtminstone i vår del av världen.
Natufierna var från början ett kringströvande folk som levde på jakt och samlande men kom att slå sig ned permanent i byar som det första i världshistorien. Det ledde till att de kom att domesticera en del växter som fikonträdet och en del djur som geten. Men bofastheten visade sig ge upphov till behov som inte kunde tillfredsställas annat än genom handel. Det medförde att det var troligen de som skapade den första, mera omfattande handelsekonomin i Nära Östern.
Anmärkningsvärd var också deras symbolvärld med två gudinnor i centrum. De utvecklade föreställningar om särskilt den ena av gudinnorna, himmelsgudinnan, och trodde att de från stjärnorna kunde avläsa hennes vilja. Med handeln spreds deras för sin tid avancerade tankar över ett geografiskt mycket stort område. Det bidrog till att deras symbolvärld kom att bli grunden för vår idétradition. I denna essä ska vi försöka kartlägga en del av tankelinjerna från natufierna.
Smygande torka
På 1930-talet grävde den engelska arkeologen John Garstang i Gamla Jeriko. Han påträffade tre statyer, som var nästan naturligt stora. De avbildade en man, en kvinna och ett barn. De var gjorda med en inre konstruktion av vass, som var påklädd av stuck och sedan ytterligare behandlad. De hade emellertid blivit så sköra att bara mannens huvud gick att rädda. Vid senare utgrävningar påträffades kvinnohuvudet ovan. Det är gjort på samma sätt men från 6000-talet f Kr. Det är omkring 2,5 cm tjockt. Det föreställer en gudinna, vad man tror i dag. Hon är inte utrustad med några attribut med vars hjälp hon kunde identifieras. Men gissningsvis skulle hon kunna föreställa den himmels- och ödesgudinna, som styrde människornas öden; en annan aspekt på samma dam som hade gestaltats i det berömda tornet i staden.
Under natufiska kulturens första årtusende regnade det mycket i Palestina. Natufiernas föregångare hade vistats mest vid kusten. Men när regnen började komma tätare valde de att gå upp i bergen och där bygga sig runda, i marken något nedsänkta hyddor, i regeln i områden där vildsäd växte ymningt. Det är troligt att detta var deras sommarviste. Till vintern sökte de sig de till andra tillfälliga bosättningar vid kusten eller på slätterna.
Natufierna levde som sagt på jakt, fiske och samlande. De visste också hur de skulle dra nytta av vildsäden. De malde den till mjöl och bakade bl a bröd av den (Bar-Yosef 1996 och 1997).
Under det andra årtusendet av den natufiska kulturperioden bredde ut sig, som en följd av yngre Dryas köldperiod, en långsam och smygande torka i Palestina och Jordanien. Det medförde att natufierna tvingades ändra sina bosättningsvanor. De började bo alltmer permanent vid platser där vatten var kontinuerligt tillgängligt, vattendrag och källor. Bosättningarna blev generation för generation allt större och utvecklades till byar på i genomsnitt 200 personer. De försörjde sig fortsättningsvis på jakt, oftast med en specialisering på gazell. Men vid dessa bosättningar inrättade de också ett slags köksträdgårdar varvid de domesticerade bl a fikonträdet (kring 9 400 f Kr; Kislev 2006). Men de uppfann inte sädesodlandet. Det skedde i sydöstra Anatolien .
Natufisk handel
Redan på det nomadiserande stadiet hade natufierna hämtat saker de behövde från långt håll. Till exempel hade de transporterat vulkaniskt glas, obsidian, från nordösta Anatolien och snäckor från Röda havet. De hämtade föremålen hade av fynden att döma distribuerats ganska likartat till de olika bosättningarna. vilket tyder på ett effektivt och väl fungerande gåvoekonomiskt nätverk. Med den sedentära livsstilen organiserades sådana hämtningar mera eller mindre regelbundet. Men på hämtningsställena levde andra människor, som man måste komma överens med. Det skedde rimligtvis också genom ett gåvoutbyte; natufierna gav den lokalbefolkning de gästade gåvor för att kunna ta hem vad de behövde, bl a kan man ha haft olivolja i lädersäckar att erbjuda som motgåva (natufierna kan ha varit först med att pressa olja ur oliver; Galili & al 1997). Men troligen var ett vin jäst från fikon natufiernas mest eftertraktade motgåva (Kislev 2006). Det ledde till att natufierna uppfann vad vi kallar för handelsekonomi, som visserligen ännu länge hade karaktären av gåvoekonomi, men som i praktiken handlade om att på ett opersonligt sätt byta ekonomiskt värde mot ekonomiskt värde.
Denna handel organiserades av det ledande skiktet av präster. Det går dock inte att urskilja några större statusskillnader i natufiernas gravar. Men vid utgrävningarna har påträffats bruksföremål, som inte kan varit annat än dåtida statusobjekt som dryckesbägare gjorda av basalt (troligen skålade man i vin gjort av fikon) och vaser och skålar av samma material. Basalt, d v s vulkanisk lava, är en hård kristallinsk bergart, som kräver mycket tid och möda att omvandla till föremål. Alla hade inte resurser i form av livsmedel att hålla stensmeder, som klarade av att slipa till föremålen. Det var just det som det ledande skiktet av präster/hövdingar av fynden att döma hade.
I och med jordbruket uppfanns följdes i de nya bondbyarna natufiernas handelsmodell. Vad man i en by inte hade själv skaffade hövdingen fram genom handel. Natufierna hade troligen åkallat sin högsta gudom, himmelsgudinnan, att bevittna och konfirmera överenskommelser. Med den tidiga handeln spreds sedan kulten av denna gudinna över ett mycket stort område.