Europas första stad norrom Alperna låg i södra Tyskland och kallades av Herodotos för Pyrene, men går idag under namnet Heuneburg. Pyrene blomstrade på slutet av 600- och början av 500-talet f Kr. Den låg på en platå väster om Donau i Baden Würtenberg i södra Tyskland. Pyrene hade två försvarsverk, en yttre mur av trä med en ståtlig ingångsport (uppe t h) och en inre mur av byggd av tegel och trä runt den ursprungliga staden. Pyrene var emellertid en av flera liknande städer i västra, centrala och östra Europa. Rekonstruerad bild av Pyrene av Landesamt für Denkmalpflege Baden-Württemberg.
ör Donau rinner från kelternas land och staden Pyrene...” Så skrev den grekiska historikern Herodotos från Halikarnassos (c:a 485–425 f K) i sin Historia (Bok II.33). Det finns en kulle nära Donaus källor där marken är full av lämningar från en stad som blomstrade på 600- och 500-talen f Kr. Det var sannolikt Pyrene, men kallas idag Heuneburg. Men eftersom Herodotos är den enda källan så anses den grekiska historikerns uppgift inte vara ett tillräckligt bevis. Men man kan också se saken så att då det inte några bevis om motsatsen var Pyrene grekernas namn på staden, vars keltiska namn är bortglömt.
Men Pyrene var inte ensam på sin tid, ungefär samtidigt växte fram en räcka på minst 15 småstäder i Europa norr om Alperna, allt från Zavist i Böhmen till Mont Lassois och Bourges i centrala Frankrike. Pyrene var troligen den största bland dem. Denna urbana blomstring var en revolution i Europas utveckling (Cunliffe 2011): vad som kom senare under järnåldern byggde vidare på dessa småstäder.
Upptäckten av denna revolution började med utgrävningar i Heuneburg under tiden efter andra världskriget. Heuneberg var en bosättning från den sena Hallstattkulturen (800-talet–400-talet f Kr) på en platå, som från Donaus västra sida blickade över floden. Utgrävningen gav vid handen att platsen hade varit bebodd redan på bronsåldern under perioden 1600–1100 f Kr. Platån stod därpå tom i flera sekel. Sedan på slutet av 600-talet f Kr slog sig människor åter ned på platån. Den nya bosättningen befästes med murar av jord och trä. Pyrene kan på 500-talet f Kr ha haft en befolkning av på cirka 5000 invånare (Fernández-Götz et Krausse 2012).
Av allt att döma växte Pyrene i början fram under inflytande från etruskerna i Italien. Men efter det de grekiska foikerna grundat Massalia inte långt från Rhônes mynning kring år 600 f Kr kom småningom ett grekiskt inflytande in i Hallstattkulturen. Alldeles i slutskedet lyckades etruskerna komma tillbaka (Cunliffe 2011).
Omkring 600 f Kr byggdes befästningsverken om. Staden hade vuxit så mycket att den nu delades i en övre och nedre del. Övre delen befästes med murar av lertegel i ungefär samma stil som befästningsverk gjorda av etruskerna söder om Alperna (Moore & Fernández 2022). Lerteglen var soltorkade, inte brända. En monumental port i tidens stil byggdes som ingång till nedre delen av staden.
Men snart växte fram en alltmer omfattande bosättning utanför nedre stadens murar. Pyrene hade vuxit till att omfatta nästan 100 hektar. Den skulle, som nämnt, ha haft en uppskattad befolkning på 5 000 invånare (Fernández-Götz 2015). Pyrene var på 500-talet f Kr något av storstad norr om Alperna.
Men staden var större än så. Pyrene/Heuneburg var omgiven av ett slags 'satellitstäder', alla inom en radie av 15 kilometer: bland annat Hohmichele, Lebenbühl, Bettelbühl, Ennetacher, Berg, Alte Burg och Bussen.
Men det fascinerande är att det var bönder som byggde sig en 'mangård' i Pyerene eller i någon av satellitstäderna. De var bönder på huvuddelen av sin tid men också handelsmän på deltid. I början var alla jämlika i stamsamhällets anda. Somliga var skickligare i affärer än andra och blev rikare. De kristalliserade ut sig i form av en ledande klan, varvid stamsamhället upplöstes. Ledaren av den ledande klanen var också själva stadens överhuvud. Vilken titel användes i början vet vi inte, men i den senare utvecklingen kallades överhuvudet för rix i den keltiska världen. I den något senare germanska utvecklingen användes titeln druhtinaz (när den flyttades till Sverige blev titeln drott). När dessa ledare blev allmänt uppskattade och populära gravsattes de i träkammare runt vilken skottades upp mycket stora gravhögar. Tyska arkeologer har kallat dem fürstengräber, furstegravar. Det var en projicering av tysk medeltid på äldre järnåldern och felaktigt.
Vad vi ser i Pyrene/Heuneburg är ett stamsamhälle som höll på att sönderfalla i klaner. Huvudklanen bodde i själva Heuneburg, de mindre klanerna i satellitstäderna. Men när Pyrene blev allt rikare sökte sig folk från andra håll dit. Det är mycket möjligt att i slutskedet var majoriteten av befolkningen utan rötter i den ursprungliga stammen.
Med denna befolkningsökning kom också fristående hantverkare till Pyrene. Vid utgrävningarna har hittats utpräglade verkstäder för tillverkning av keramiska kärl, fibulor, som alla behövde för att hålla ihop och upp kläderna, vävning av textiler och tillverkning av smycken av brons, silver och guld samt sapropelit (det är den ofta brunfärgare och slitna ytan på ett berg djupt under ett lager av mull).
Ett av problemen med tidiga klansamhällen är att det lätt uppstod stridigheter mellan klanerna. De kunde ta sig krigiska uttryck i form av överfall och plundring, inte egentliga krig. Efter det en klan blivit utsatt för ett överfall måste den hämnas. Det hämnande överfallet kom nästan alltid oväntat.
Pyrene bedrev handel över Alperna med etruskerna i norra Italien. Men också längs Donau de grekiska kolonierna runt Svarta havet. Troligen hade man även kontakter med skyterna på de ukrainska slätterna. Det kan ha funnits i handelskoloni från Pyrene i närheten av den plats där staden Kiev nu ligger.
Befästningsverken byggda på lertegel runt Pyrene förstördes av en häftig brand omkring 540 f Kr. Staden hämtades sig aldrig efter denna katastrof. Den övergavs slutligen kring 450 f Kr. Först under medeltiden bosatte sig människor på platån igen.
Hur skaffade man sig arbetskraft för monumentalbyggen i forntiden? Megalitkulturens gravkonstruktioner i Västeuropa skulle ha kommit till genom att männen från ett givet närområde, ofta släktingar, kom till bygget och utförde det på 6000-talet f Kr. De belönades troligen med mat under arbetet och stor fest efter avslutad gärning. Troligtvis var det enligt denna metod de märkliga husen i Göbekli Tepe i sydöstra Turkiet blev uppförda redan för 12 000 år sedan. I Egypten åter var det möjligt för farao att mobilisera de unga männen från bondebefolkningen till arbetet att uppföra pyramiderna under 2600-talet f Kr. Farao uppfattades som gudom och när gud kallar är det svårt att neka.
I södra Mesopotamien införde sumererna slaveriet vid sin erövring av städerna där kring 3100 f Kr. Men dessa städer hade redan en arbetskraft i form av ett proletariat, som fick sin mat från templen samt ett kläder i form av ett höftkläde och en sovplats därifrån. Det här systemet tycks ha varit förhärskande i östra Medelhavsområdet till slutet av bronsåldern; slavarna verkar mest ha varit tjänare hos den härskande klassen.
Hos grekerna och romarna utfördes en mycket stor del av det kroppsligt krävande arbetet av slavar. Den ukrainska bondebefolkningen under järnåldern betraktades av skyterna som deras slavar. Men troligen var det frågan om embryot till livegenskap. Bönderna fick inte lämna sin jord mot att skyterna försvarade dem.
I Pyrene var alla i början släkt med varandra. Genom släktskapen inom en klan fick man plats i matlaget på en bondgård och i samband med det sannolikt också kläder och sovplats. Bonden sände sina släktingar i matlaget ut på arbete på åkrar och med boskap. När det gällde de stora befästningsarbetena i Pyrene mobiliserades alla klanmedlemmar till arbetet, inklusive inflyttade hantverkare, som vid ett nekande skulle ha förlorat sitt uppehållstillstånd. På ett liknande sätt skulle ett nekande för klansläktingarna ha medfört uteslutning från matlaget, varför ingen sade nej.
Cunliffe 2011: Barry Cunliffe: Europe Between the Oceans: 9000 BC-AD 1000. Yale University Press
Fernández-Götz et Krausse 2012: Manuel Fernández-Götz and Dirk Krausse: Heuneburg. First city north of the Alps. World Archaeology 55/2012.
Fernández-Götz et Krausse 2013: Manuel Fernández-Götz and Dirk Krausse: Rethinking Early Iron Age urbanisation in Central Europe: the Heuneburg site and its archaeological environment.
Fernández-Götz 2015 Manuel Fernández-Götz: Urban experience in early Iron age Europe: central places and social complexity. Contributions in New World Archaeology, vol. 9, Early Urbanism and Remote Sensing in Contemporary Archaeology.
Moore & Fernández 2022: Tom Moore and Manuel Fernández-Götz: Bringing the Country to Town: 'Rurban' Landscapes in Iron Age Europe. Journal of Urban Archaeology, 5 (2022)